Mazda ramane si in acest an, singura marca auto din Europa care reuseste sa vanda, fara probleme, un motor pe benzina, aspirat, de peste 2.4 litri, pe un SUV de clasa medie.
Asa poate incepe acest test drive realizat de Autolatest, cu una dintre cele mai iubite masini SUV din Europa, indiferent de ceea ce zic si ofera francezii sau germanii.
DE CE CX-5 IN 2021? DE CE MAZDA SI NU CONCURENTA SA DIRECTA?
Inca din primul test realizat de noi AICI, cu precedenta generatie, am spus ca Mazda a reusit sa faca un lucru extraodinar intr-un segment SUV, cu masini supradimensionate si evident submotorizate, care au si preturi foarte mari de achizitie.
Mazda CX-5 este o masina completa cand ne uitam la concurenta, pentru ca are o calitate de fabrictie Made in Japan ( Toyota si Nissan construiesc masini in UK sau Turcia), o gama de motorizari completa fara a face un cat de mic compromis, si de ce nu, o transmisie automata clasica cu convertizor de cuplu.
Daca ne uitam la Skoda Kodiaq vedem ca masina cehilor sufera ca este echipata doar cu motoare problematice 1.5 TSI, insa si transmisia DSG cu dublu ambreiaj, la Ford vedem o Kuga construita in Spania care are probleme de calitate si tot un motor 1.5 EcoBoost, care este recunoscut ca fiind problematic.
Renault nu mai are un Kadjar 4WD, iar singurele motoare sunt cele mici de 1.33 gasite si pe gama Duster.
La VW vedem un Tiguan modernizat, insa care are aceleasi probleme ca si Skoda, adica motorizari 1.5 TSI si cutii secventiale DSG lipsite de rafinament si fiabilitate in timp.
La KIA si Hyundai vedem un Sportage/Tucson 1.6 T-GDI cuplate la o transmisie 7DCT, care are la randul sau probleme de fiabilitate, iar variantele Hybrid au preturi destul de mari de achziitie.
Asa ca, atunci cand tragi linie, Mazda de fata ramane singurul SUV care INCA MAI ARE UN MOTOR PE BENZINA ASPIRAT, transmisie integrala si o cutie automata clasica.
DESIGN
La fel cum era de asteptat si cu acest mic facelift, japonezii ne arata cum se poate desena un SUV fara sa fie agresiv sau cu elemente optice parca lipite de catre designeri, pe caroserii.
Linia optica a lui CX-5 place din orice punct este privita, pentru simplul fapt ca inginerii japonezi au avut, poate, un cuvant mai putin de spus in fata designerilor, cand a luat nastere aceasta masina!
La interior, CX-5 ramane o masina conventionala, cu o calitate de fabricatie foarte buna si o ergonomie demna de laudat.
DE CE SUV de 2.5 LITRI IN 2021?
Pentru simplul fapt ca motorul de fata de 2.5 litri PY-VPS dezvolta o putere maxima de 194 CP si un moment motor de 258 Nm la 4.000 rpm. Fanii motoarelor turbo vor critica acest cuplu motor, insa acestia uita de cilindreea mare care, de fapt, conteaza foarte mult la o motorizare pe bezina.
In viata de zi cu zi, acest motor “MARE” se comporta elegant chiar si cand este nevoie de o depasire in forta. Evident, atunci turatia poate ajunge lejer la 6.000 rpm, insa totul este bine controlat de cutia excepetionala Mazda.
Aceasta are doar 6 trepte pentru ca pur si simplu nu este nevoie de mai multe, transmisia cu convertizor fiind realizata de catre Mazda, pentru a face fata si versiunii turbo a motorizarii de fata pentru piata din SUA.
Intr-un Bucuresti aglomerat, motorul Skyactiv-G 2.5 se opreste mult mai des decat un motor turbo pe benzina, pentru ca nu are intercooler, iar consumul real al masinii este la randul sau extrem de mic.
Noi am reusit sa consumam in medie doar 10 litri la fiecare 100 de km bucuresteni, cifra reala mult mai mica decat cea a unui Kodiaq, Tiguan sau Kadjar turbo in aceeasi plaja de turatie.
Pur si simplu, cutia AT6 reuseste sa tina turatia motorului aproape tot timpul undeva sub 2.000 rpm, zona optima pentru un mers economic al oricarui motor pe benzina aspirat. In afara orasului, consumul a ajuns chiar si la 5.5 litri de benzina.
Evident, fanii masinilor SUV sportive vor critica acest CX-5 in mediul extraurban, pentru ca nu are reprize foarte dinamice comparat cu un diesel de 190 CP, insa diesel-ul este pe cale de disparitie in Europa, iar motoarele pe benzina turbo consuma exagerat de mult cand sunt montate pe un SUV de clasa mare.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Masina din acest test drive este speciala tehnologic, insa si ca model individual pentru ca vorbim de un CX-5 100th Anniversary, care are standard o vopsea speciala Alb Snow Flake Pearl, care este in contrast cu interiorul acoperit de piele rosie de cea mai buna calitate.
Aceasta editie speciala 100 de ani de Mazda anunta o maturitate a marcii greu de anticipat in anii ’90, iar gama CX-5 generatia KF, chiar daca a fost lansata pe piata in anul 2016, se prezinta mult mai bine decat tot ceea ce ofera concurenta.
Motorizarea de 2.5 litri aspirata este extrem de rafinata in utilizare, feeling tipic unei masini premium care are un pret cu peste 20.000 euro mai mare decat oferta celor de la Mazda.
Acum vedem un CX-5 facelift ajuns la maturitate, cu un interior modernizat si o calitate de fabricatie care sfideaza pe fata produsele “premium” germane.
Si daca nu te-am convins, inainte de achizitia unui Kodiaq sau Tiguan, mergi si testeaza o Mazda pentru a intelege mai bine cum sta treaba.
RETROSPECTIVA
Citeste AICI testul Autolatest din 2007 cu predecesorul lui CX-5, mult laudatul CX-7 2.3 Turbo DISI de 260 CP!
Fanii Mazda pot vedea AICI si testul cu CX-7 echipat cu motorizarea 2.2 diesel de 173 CP din anul 2010!
PRO
Imagine de marca
Made in Japan/Calitate de fabricatie foarte buna
Motor pe benzina de capaciate mare extrem de rafinat
Motor FARA TURBO pentru o fiabilitate de top in timp
Cutie AT6 cu convertizor de cuplu mult mai rafinata decat orice secventiala
Transmisie AWD eficienta
Valoare mare de revanzare
Editie Speciala 100 de ani cu un interior realmente premium
Multimedia 10 inch Human Machine Interface (HMI)
CONTRA
Lipsa din gama a lui 2.5 Turbo de 250 CP gasit doar in SUA
Pret destul de mare de achizitie
Tren de rulare putin dinamic
FISA TEHNICA
Motor
Numar de cilindri: 4 in linie FARA TURBO
Injectie: Directa Benzina
Capacitate cilindrica (cm3): 2488 cmc
Alezaj X Cursa (mm): 89.0 x 100.0
Putere maxima CP/KW – rot/min: 194/6000
Cuplu maxim Nm – rot/min: 258/4000
Carburant: Benzina
Rezervor litri: 58
Transmisie
Punte motoare: 4WD
Cutie de viteze / nr. trepte: Automata 6 convertizor de cuplu
Dimensiuni
Lungime (mm): 4550
Latime (mm): 1840
Inaltime (mm): 1680
Ampatament (mm): 2700
Portbagaj: 506-1377 l
Greutate la gol kg: 1644
Anvelope: 225/55 R19
Performante
0 – 100 km/h (s) – 9.2
Viteza maxima (km/h) –195
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 8.0
Pret
Pret lista cu TVA : 40.000 €