Astazi prezentam fanilor din Romania un test drive comparativ cu cele mai bune si recomandate masini crossover de clasa mica in Europa.
Aici vorbim de noua Toyota Yaris Cross, care este o masina Made in France si care trebuie sa concureze de la egal la egal modele consacrate precum Citroen C3 Aircross, tot fabricata in Franta.
De partea cealalta a baricadei, se afla un model Honda Jazz Crosstar, care nu este nimic altceva decat o masina de oras cu un pachet optic menit sa ne aduca aminte de primele modele crossover anilor 2000.
Si in final vorbim si de modelul VW best seller T-Cross, care nu este doar un simplu Polo suprainaltat, ci un crossover de clasa mica care reuseste sa castige multi clienti chiar si de la fratele mai mare T-Roc, mult prea scump la achzitie!
DE CE YARIS CROSS NU ARE NICI O SANSA?
Pentru ca modelul de fata are sub capota un motor pe benzina clasic de 1.5 litri aspirat, care ofera o putere maxima de 125 CP, insa un cuplu motor extrem de mic doar de 145 Nm. Si pentru a intelege cat de slab este acest motor, trebuie sa ne uitam ca un motor Dacia 1.0 TCe ofera un cuplu motor de 170 Nm!
Tot aici putem spune ca Toyota reuseste sa dea nastere unui crossover relativ economic, pentru ca utilizeaza o cutie CVT, insa tot aici vorbim de cele mai slabe performante reale pe sosea!
Versiunea Hybrid si transmisia integrala este atat de scumpa incat este, in realitate, doar o masina de showroom.
Celalalt japonez are o tehnica mult mai rafinata pentru ca Jazz este hybrid, insa din nou trebuie spus ca si acest Jazz nu are decat o putere maxima de 97 CP/131 Nm pe benzina si restul pana la 106 CP este electric. Marea problema a lui Jazz, ca si a lui Yaris este ca ambele masini sunt echipate doar cu transmisii CVT extrem de lamentabile in utilizare.
Conform datelor, Jazz este cel mai rapid dintre cei de fata, insa Jazz nu este un crossover ci un hybrid de oras cum este Yaris Hybrid, Clio Hybrid sau noua Mazda2 Hyvbrid 2022.
GERMANUL CASTIGA NOTE BUNE PENTRU CA ESTE PRAGMATIC
Si spuneam mai sus ca T-Cross este un bestseller, pentru ca VW a inteles sa monteze pe aceasta masina un motor 1.0 TSI clasic de 110 CP care, din fericire, dezvolta un cuplu motor de 200 Nm incepand cu o turatie de 2.000 rpm. Cu acest motor si cutia DSG cu 7 trepte, T-Cross ajunge la 100 de km/h in doar 10.4 secunde, si poate atinge o viteza maxima de 189 km/h.
VW reuseste sa fie un best seller pentru ca ofera si o lista bogata de dotari optionale, zona care permite unui client sa-si configureze un T-Cross la nivelul unui T-Roc.
DE CE CITROEN C3 AIRCROSS FACELIFT ESTE CEL MAI BUN?
Pentru ca francezul are cel mai bun motor pe benzina de 1.2 litri din lume, respectiv gama PureTech de 130 CP si 230 Nm incepand cu 1750 rpm. Multi veti spune ca Jazz Hybrid are 253 Nm, insa cutia CVT ofera acest cuplu doar la o turatie de 4500 rpm, adica are reprize extrem de lente pe sosea.
Si spunem ca C3 Aircross castiga si pentru faptul ca este singurul de fata care ofera o cutie automata clasica cu convertizor de cuplu, cutie Aisin AT6 fabricata chiar de catre o companie japoneza detinuta de Toyota!
Impreuna, motorul PureTech de 130 CP si cutia AT6, permit masinii sa atinga o viteza maxima de 200 km/h, insa si reprize foarte bune, atat pe autostrada, cat si pe drumurile judetene cu o banda pe sens.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Noul Citroen C3 Aircross testat de noi AICI ajunge acum, in 2021, la un binemeritat facelift, modificari care aduc in prim plan versiunea de motorizare 130 CP si multe detalii schimbate, precum sistemul multimedia si setarile trenului de rulare.
Honda Jazz Crosstar este singurul hybrid care, din pacate, nu are decat un motor pe benzina de 1.5 litri extrem de slab de 97 CP si 131 Nm. Atat Jazz cat si Yaris Cross au o cutie CVT care nu aduce mari avantaje pentru cei care merg pe soselele din Romania, unde chiar este nevoie sa poti face o depasire in siguranta.
VW T-Cross are un design discutabil cand este comparat cu C3 Aircross sau Yaris Cross, insa tehnica TSI si cutia DSG sunt ingrediente mult apreciate de catre romani.
In final, cea mai echilibrata oferta este cea de la Citroen, care are cel mai interesant design, cel mai versatil interior si cel mai bun grup motor-cutie dintre masinile de fata!
Si daca tot vorbeam de masini crossover, Citroen C3 Aircross este singurul de fata dotat cu un diferential blocabil GripControl, cu patru moduri de functionare: Nisip, Noroi, Zapada si ESP off!
FISA TEHNICA CITROEN C3 AIRCROSS 2022
PRO
Imagine de marca
Caroserie spatioasa si bine gandita ergonomic
Cutie automata cu convertizor rafinata in utilizare
Garda la sol mare si performante pe sosea foarte bune
Consum mic de benzina in regim de autostrada
Tren de rulare setat ideal si pentru iesirea in afara soselei
Sistem GripControl extrem de eficient in afara soselei
CONTRA
Pret relativ mare de achizitie al versiunii de top
Dotarile interesante sunt doar optionale ( HUD, Navigatie, Trapa Panoramica etc)
Lipsa cotiera fata pentru ambii pasageri
FISA TEHNICA
Motor
Numar de cilindri: L3 Bezina Turbo
Injectie: Directa
Capacitate cilindrica (cm3): 1.199 cmc
Alezaj X Cursa (mm): 75,0 x 90,5 mm
Putere maxima CP/KW – rot/min: 130/5500
Cuplu maxim Nm – rot/min: 230 /1750
Carburant: Benzina
Rezervor litri: 45
Transmisie
Punte motoare: Fata
Cutie de viteze / nr. trepte: Automata AT6 convertizor
Dimensiuni
Lungime (mm): 4160
Latime (mm): 1740
Inaltime (mm): 1597
Ampatament (mm): 2604
Portbagaj: 410-1289 l
Greutate la gol kg: 1180
Performante
0 – 100 km/h (s) – 10.3
Viteza maxima (km/h) –200
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 6.0
Anvelope: 195/60R16
Pret
Pret lista cu TVA: 20.000 euro